handelsrecht-ondernemingsrecht algemene foto

logo Leliveld Advocaten  Handels- en ondernemingsrecht | Wet Oneerlijke Handelspraktijken

Oneerlijke handelspraktijken

Is uw kind ook de dupe geworden van een ringtone reclame, waarbij je zogenaamd gratis ringtones voor de GSM kon verkrijgen? Veel kinderen hebben zich argeloos verplicht aan een prijzig beltoon-abonnement. Ringtone-aanbieders adverteerden door middel van banners en  buttons op sites voor kinderen voor een ringtone-abonnementsdienst. Onder andere op MTV.nl, maar ook op sites waar jonge kinderen komen, zoals Spele.nl en Spelletjes.nl.  Er werd gesuggereerd dat er gratis ringtones gedownload konden worden. In werkelijkheid is alleen de eerste ringtone gratis, en verplicht degene die ingaat op het aanbod zich om wekelijks nieuwe beltonen af te nemen à 9 euro per week.  

Dat kan nu niet meer! De Eerste Kamer heeft 23 september 2008 ingestemd met een wet die oneerlijke handelspraktijken moet tegengaan. De wet bevat o.a. een lange zwarte lijst van praktijken die verboden zijn. De lijst bevat met name twaalf van de meest misleidende praktijken, van lokkertjes en piramidesystemen tot advertorials en bedrieglijke beweringen dat een product een geneeskrachtige werking heeft. Agressieve handelspraktijken – waaronder intimidatie, dwang en ongepaste beïnvloeding zijn niet meer toegestaan. Hieronder vallen bijvoorbeeld trucs als elke week “opheffingsuitverkoop” of een stuntaanbieding die om vijf over negen al is uitverkocht  “maar we hebben nog wel veel andere mooie producten”. De consument is vanaf nu beter beschermd tegen agressieve verkoop aan de deur of via de telefoon. Ook oneigenlijk gebruik van keurmerken of Consumentenbond testresultaten kan worden aangepakt. Zogenoemde telemarketing die gericht is op ouderen, of reclame die vooral gericht is op kinderen, wordt verder aan banden gelegd.

De ondernemer die er toch misleidende of agressieve handelspraktijken op nahoudt, is niet alleen schadeplichtig jegens zijn consumenten maar kan door de Consumentenautoriteit  worden beboet als hij zijn gedrag niet aanpast. De Consumentenautoriteit (CA) en de Autoriteit Financiële Markten (AFM) zien toe op naleving van de wet. Bedrijven die zich schuldig maken aan oneerlijke praktijken riskeren boetes die kunnen oplopen tot 450 duizend euro.

Bijgewerkt: mei 2016

Disclaimer
Aan de inhoud van bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend.

logo Leliveld Advocaten   Blog & News

Laatste Blog


Incasso deel 1: ingebrekestelling en schriftelijkheid

Wanneer u onderneemt, zal het vast wel eens voorkomen dat u een partij goederen of diensten levert en deze partij weigert om de factuur te voldoen. Deze serie blogs zal stap voor stap laten zien hoe u er voor kan zorgen dat u alsnog het geld (met wellicht zelfs een beet ..

Lees meer

Laatste Nieuws

logo Leliveld Advocaten   Events
Wij organiseren regelmatig ontbijtsessies om u op de hoogte te houden van belangrijke regels en wetten. 

Wilt u voor uw directie en/of managers een specifieke workshop, neem dan vrijblijvend contact met ons op.